onsdag, maj 20, 2009

Ett till hundra

Amen jag gör väl det då.

1. Jag är fixerad vid att göra listor.
2. Gör listor hemma, gör listor på jobbet.
3. Och på bloggen. As you can see.
4. Oftast leder de där listorna inte till så mycket som man kunde önska.
5. Förhoppningsvis kan jag bocka av åtminstone en grej om dagen.
6. Utom i dag, då jag bockade av kanske fem saker.
7. Det är det fina med halvdagar. Att man hinner så mycket.
8. Det är så skönt att telefonen är tyst. Jag är inte så förtjust i att prata i den.
9. Man skulle nästan kunna säga att jag har nån form av telefonskräck.
10. Det är ju inte bra. Jag har ett jobb som kräver mycket telefonpratande.
11. Men det blir allt bättre. Nu svarar jag nästan varje gång det ringer.
12. Fast jag gillar att prata i telefon med dem jag känner.
13. Jag gillar också att chatta. Det går snabbt.
14. Däremot gillar jag inte gröna ärtor. Är allergisk.
15. Tyvärr är jag inte allergisk mot majs, men det är ju bara värsta onödiga grönsaken.
16. I övrigt äter jag i stort sett allt.
17. Utom musslor. Är allergisk även mot det. Tyvärr.
18. Sen kanske jag inte gillar soltorkade tomater jättemycket heller.
19. Men färska tomater är jag nästan galen i. Körsbärs.
20. Jag är kass på att skölja frukt och grönt. Brukar luras och säga att jag har sköljt.
21. Möjligen sköljer jag sallad med jord i.
22. Jord är ganska härligt.
23. Men några gröna fingrar har jag knappast.
24. Är nog mer en stadstjej än en trädgårdstjej.
25. Tur att tomten på landet är en naturtomt. Det är jobbigt nog ändå.
26. Jag är rätt ordningsam av mig.
27. Så tomten tar sin lilla tid ändå. Trimmern går varm under sommaren.
28. Måste bara komma ihåg att ha gummistövlar på när man trimmar. Annars kan det gå illa.
29. Förra året fick jag tre nya ärr på foten av trimmertråden.
30. Fast ärr är ju ganska snyggt, tycker jag.
31. Det är nästan lite ledsamt att mitt ärr i pannan inte syns längre.
32. Det fick jag som treåring när jag trillade in i ett element.
33. Har också ett fett ärr i nacken. Trillade in i typ ett dörrhandtag. På påskafton. För hundra år sen.
34. För hundra år sen var jag jätteblyg.
35. Det brukar inte vara nån som tror på det. Men det är sant. Jag var skitblyg.
36. Och hatade att sova nån annanstans än hemma.
37. Grät floder när jag skulle åka på lägerskola.
38. Det gick över på konfirmationslägret i åttan. Då blev jag dessutom ihop med en av ledarna.
39. Det tog slut snabbt. Tur det. Jag är ju inte religiös.
40. Nuförtiden gillar jag verkligen att sova borta.
41. Jag är inte så blyg heller.
42. Bara ibland. När jag hamnar i situationer som inte känns bra.
43. När jag var barn längtade jag efter att bryta en arm eller ett ben. Gips, åhh!
44. Det hände aldrig. Inget brutet hittills.
45. Jag är en frisk typ.
46. Är man dessutom uppvuxen med en sjuksköterskemamma så är man aldrig sjuk bara av den anledningen.
47. Jag gillar att jobba.
48. Fast jag jobbar nog lite för mycket ibland.
49. Jag gillar också att vara förläggare. Det är ett bra jobb.
50. Däremot gillar jag inte när jag är dålig på att prioritera.
51. Det är något jag jobbar som sjutton med - att bli bättre på att prioritera.
52. En klok kvinna jag har träffat på senaste tiden har lärt mig bra saker.
53. Jag strävar hela tiden efter att bli bättre: en bättre människa, en bättre sambo, en bättre kompis, en bättre chef.
54. Men ibland vill jag bara vara lat.
55. Det är en av mina skills: att lata mig och göra typ ingenting.
56. Jag är också bra på att laga risotto.
57. Och på att boka biljetter.
58. Lokalsinnet är det heller inget fel på. Förutom när jag är i Göteborg.
59. Jag är en sucker för magasin. Glossigt och snyggt.
60. Jag fullkomligt älskar Filter.
61. Läser också Elle. Och känner mig lite glammig.
62. Även om jag ofta tänker att det är slöseri med pengar.
63. Jag är hyggligt ekonomisk, men tycker också att man måste få bestämma själv.
64. Så länge jag sparar en slant varje månad är jag nöjd.
65. Och om det kommer en snygg klänning i min väg så är jag förhandlingsbar.
66. Jag har på bara ett år samlat på mig oroväckande många klänningar.
67. Men jag har fyndat många av dem på olika reor.
68. Till klänning är det snyggt med klackskor. Det är en ny grej för mig. Som jag gillar.
69. Jag skulle gärna vara en decimeter längre.
70. Och väga några kilo mindre.
71. Men jag försöker att inte fixera mig vid utseendet.
72. Jag är nog på det hela taget rätt nöjd.
73. Måste säga att jag har ett fint liv.
74. Jag bor med en man jag gillar.
75. Jag bor i en stor, ljus, fin lägenhet på okej avstånd från stan.
76. Jag har en fin liten sommarstuga.
77. Jag har fantastiska vänner och en fin familj.
78. Jag har inte nånting alls att klaga på.
79. Men jag vet att jag gnäller ibland.
80. En bra dag kan jag vara ganska rolig.
81. En dålig dag kan jag vara ganska jobbig.
82. Min mamma säger att jag inte är så hetsig numera. Det har hon nog rätt i.
83. Jag blir som hetsigast när lägenheten ser ut som ett bombnedslag. (Jo, det händer faktiskt, även om ingen tror det.)
84. Jag lever inte alls som jag lär när det kommer till jämställdhet. Vilket irriterar mig nästan varje dag.
85. Jag snarkar inte.
86. Det finns folk som trott att jag varit död när de sett mig sova. Ligger alltså väldigt stilla.
87. Jag måste ha det tyst när jag ska sova.
88. Jag är morgonpigg.
89. Jag måste sova sju-åtta timmar.
90. Jag gillar att läsa i sängen på helgen. Vakna tidigt, läsa lite, somna om.
91. Fast jag gillar inte att äta frukost i sängen. Bara roomservice går an.
92. Jag sover helst i en ganska hård säng.
93. Jag vill också ha mitt eget täcke. Och en rätt platt kudde.
94. Är allergisk mot dun, så en syntetkudde blir bra, tack.
95. Jag gillar att bo på hotell. Särskilt ensam.
96. En god hotellfrukost är toppen.
97. Överhuvudtaget är frukost fint.
98. Jag dricker nästan bara te. Inget kaffe, även om jag börjar försöka vänja magen igen.
99. Jag är sjukligt intresserad av sjukhusserier.
100. Just nu tittar jag på Greys. 5:21.

Inga kommentarer: