lördag, maj 15, 2010

Turista i din egen stad




Åk Emelie från Saltsjöqvarn till Djurgården, beskåda jätteköerna utanför Grönan, gå på Skansen, kolla alla fina djur, särskilt mycket nyfödda, skitsöta älgbebisar, fanns tredagars också; sälar, läskigt stora ugglor, se en tysk turist bli biten i rumpan av en gås utanför Skånegården (var annars?), ät lunch på Solliden och titta över vattnet på ditt eget hus (eller ja, kanske mer område, vårt hus är ju liksom lite bakom); säg: "Men gu, är scenen verkligen såhär liten? Det är ju inte klokt vad tv luras", promenera tillbaka till stan tillsammans med horderna på Strandvägen, smygkissa på Lydmars toalett (nöden har ingen lag), köp en glass i Kungsan (inte jag, U, nånstans får ju gränsen gå), promenera hem längs Skeppsbron, Katarinavägen (där kom Plura cyklande), ta vägen om Fjällgatan för säkerhets skull.

Sen satte jag mig på kajen, bättrade på bonnabrännan och läste nästan klart Lilla stjärna. Det var det inga andra som gjorde. Inte heller ser jag en enda turist här vid köksbordet som väntar på thaitakeaway med The National på högsta.

6 kommentarer:

emma sa...

Ja-a! Tack. Åh. The National funkar mer än bra. Lyssnade sönder "So far around the bend" i höstas. DÖBRA! espotify:track:4yJO2JWnbh6QIf6GnaSgN3

Hör på Ajvide på cd förresten, under tiden jag jobbar med nästa Leni. Bra kombo det där skrämselhicka + barnlitt'ratur... Hoho. :)

Cecilia sa...

Hehe, verkligen bra kombo - världens finaste Leni och landets läskigaste skräck. Kan bli ett bra blogginlägg när nästa bok kommer ... Jag har bara några sidor kvar i Lilla stjärna. Väldigt bra! Och obehaglig. Läses med fördel i dagsljus.

Cecilia sa...

Å tack för länken. Den låten hade jag missat. MYCKET bra! Det är så bra att byta musik med varandra!

emma sa...

:)

tea sa...

Åh, jag är otroligt nyfiken på Lilla Stjärna! Håller den måttet?

Cecilia sa...

@Tea: Den håller måttet till stora delar, men jag skulle inte säga att det är hans bästa.