måndag, januari 10, 2011

Kvällens tema

Såg Drottningoffret, som jag för övrigt inte är så väldigt förtjust i, kom att tänka på en av Hanne-Vibeke Holsts tidigare böcker, tog fram den ur hyllan, fastnade igen. En lycklig kvinna är sista delen i en trilogi som kom för drygt tio år sen. Gillade den mycket, tror jag skulle gilla den ännu mer nu. Av olika skäl. Hon är bra på kvinnor (och i trean finns dessutom en man som är rätt intressant). Måste bläddra lite. Over and out.

Update: Så himla mystiskt att inte trilogin fortfarande är i tryck.

4 kommentarer:

JoL sa...

Jag har också tänkt på den trilogin senaste tiden, "Thereses tillstånd", eller hur? Gillade den när den kom, och nu känns det så länge sen, och som att den är så försvunnen. Hon får alltid stå för andra böcker nu, inget prat om de tidiga.

Cecilia sa...

Och de var ju bättre, tycker jag iaf. Har återvänt till de där ibland, hon lyckas i dem fånga nån slags "modern" kvinna(jobb, relationer, familj, föräldrar, vänner), som inte är helt vanligt att författare lyckas med.

Josefine sa...

Nej, jag tyckte "Drottningsoffret" var lite trög. Men Reuter var bra. Mycket bra till och med. Jag gillade henne speciellt i sista avsnittet. Jag har faktiskt bara läst "Min mormors migrän" av Holst. Det borde jag nog göra något åt.

Cecilia sa...

Ja, Reuter var väldigt bra! Du skulle nog gilla den där Therese-trilogin, som då alltså inte längre finns i tryck. Såg att de finns beggade för typ 24 spänn styck: http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=hanne-vibeke+holst&screator=&stitle=