söndag, maj 19, 2013

Maken

Har samlat på mig några olika utgåvor. Det finns även en inbunden klassikerutgåva, men den är så ful så den låter jag bli. De andra är inte helt lyckade heller, men det är ju trots allt innehållet som gills.

Maken av Gun-Britt Sundström är en av mina allra allra bästa romaner. Jag läste den första gången när jag var runt tjugo, sen har jag återkommit till den ofta. Det är en av få böcker jag läser om då och då, jag kan också läsa små avsnitt. Den är så på pricken, även om den nu har rätt många år på nacken (trettiosju), den är proppfull av kloka, roliga, bitska, insiktsfulla tankar om relationer och förhållanden. Huvudpersonerna Martina och Gustav är som helt vanliga människor med brister och fel, de vill så mycket, de älskar varandra (nästan jämt), de vill leva tillsammans, men samtidigt vet de inte hur fasen de ska få ihop det. Det har hänt mer än en gång att jag funderat på hur det gick sen.


Jenny Jägerfeld skriver om Maken i senaste numret av Språktidningen.
Kan för övrigt också rekommendera För Lydia, Gun-Britt Sundströms egen tolkning av Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken. Den är precis som Maken smått fantastisk.

4 kommentarer:

Peace in mind sa...

Tyvärr har jag den fula. Men med din inspirerade push kommer jag trots allt att öppna den. Har ju hört att den ska vara helt fantastisk, visst är hon mycket skicklig översättare också?

Cecilia sa...

Du måste läsa! Inte ofta jag tvingar folk att läsa, men nu så ... Hon är en mycket duktig översättare, det hon mest hållit på med de senare åren. Lite synd, hade gärna läst fler romaner.

Cilla sa...

Åh, jag beställer en direkt! Har inte läst en bok sen bebis kom (11,5 månad!!) och känner stor pepp. Tack för tips!

Anonym sa...

Tack för tipset, den vill jag läsa känner jag!

Sofia