fredag, april 17, 2009

Då och nu

För tio år sen
Var jag ung och slät. Jobbade som fan. Frilansade som redaktör, och jobbade fyra dagar i veckan som redaktionssekreterare på en facklig tidning. Satt i gigantiskt rum med finfin utsikt över KB och Humlegården. Där träffade jag också mannen med gitarren. Samma månad fick jag mitt första förstahandskontrakt plus redaktörsjobbet på Tiden. Flyt eller?

För fem år sen
Var min mamma svårt sjuk. Jag åkte till Helsingborg ofta och hade svårt att fokusera. Min förläggare var utlokaliserad till storförlaget och jag jobbade häcken av mig. Det är lite av ett under att jag inte jobbade ihjäl mig. Men mitt i alltihop hann vi i alla fall köpa en fin liten sportstuga nära havet.

För ett år sen
Var allting fint och jag var i full färd med att planera New York-resan som äntligen blev av i maj. På jobbet var det full fart och mitt gudbarn fyllde fem.

För tre månader sen
Var det iskallt ute. Vi flyttade ner en våning på holmen. Mitt sjunde kontor på samma jobb. Nya organisationen höll på att ta form.

I går
Var det också ganska kallt. Även om solen sken. Hade två intressanta författarmöten.

I morgon
Är det 40-årslunch hos en av mina fina gamla Helsingborgskompisar. Och jag tror inte att nån enda kommer att prata om TPB-rättegången där.

Inga kommentarer: