lördag, november 28, 2009

Det är inte mig det är fel på, det är dig

I går gjorde jag ett kort stopp på Akademibokhandeln City, Stockholms största bokhandel. Och möttes av den här synen. På bästa plats i lokalen, och det första man ser när man kommer in, ligger nu en avdelning som säljer - tada - mobiler. What?

På pocketavdelningen är det trångt, jättetrångt. Under nästan varenda hylla ligger travar av böcker.

Det enda som gjorde mig lite glad var det här:
Jag vet inte riktigt vad det är som håller på att hända i bokhandeln, men böckerna får allt mindre plats, till förmån för mobiltelefoner, dvd-filmer, doftljus, te, presentpapper, pennor och en massa annat som inte är böcker. Kan inte påstå att det är en utveckling jag välkomnar. Man går väl inte till bokhandeln för att köpa te, en telefon eller ett doftljus? Nej, det gör man inte. Och nej, det är inte en fin bonus att det går att köpa allt detta också, det är bara irriterande. Och sorgligt.

1 kommentar:

JoL sa...

Jag gillar såklart också det där nedersta, men mobiler?? Man kan ju ändå ev förstå te (mysa med te och bok) om man vill vara nytänkande, men hur gör man kopplingen mobil och bok i samma affärslokal... Är det e-boken som drar?
Illa. Snart blir det inte ens enbart topp 10 på display och i utbud, utan topp 3 för att rymma allt annat bjäfs.