söndag, augusti 31, 2008

Nytt jobb?

Hade lite brevväxling på Facebook idag med en gammal Helsingborgskompis. Apropå att jag just börjat läsa höstens tjockaste ungdomsbok: Det här är allt av Aidan Chambers. Min kompis undrade om det var De välvilliga. Det var det alltså inte. Han var helt förskräckt över hur utvecklingen har skenat iväg. När vi var unga var Fem i fara lagom tjock. Nu är det Harry Potter och fem-, sex-, sjuhundrasidorsböcker som gäller, även för ganska unga läsare. Och så började vi diskutera idealtjockleken på en bok. Jag tycker oftast att 250 sidor är rätt lagom. Vi var helt överens om det, och vi var också helt eniga om att vissa inte borde skriva alls. Han föreslog att vi som jobbar på förlag kunde ha "refussör" på visitkortet. Visitkortet kan ha två sidor: en med typ redaktör eller förläggare, en med refussör - beroende på om man säger ja eller nej till manuset. Jag tror jag ska ta upp detta på nästa ledningsgruppsmöte.

Inga kommentarer: