tisdag, mars 22, 2011

En dag på jobbet

Jag gör ju nästan bara roliga saker när jag jobbar. Läser fantastiska manus (och dåliga ibland), pratar med författare, illustratörer, formgivare, översättare. Bestämmer vad vi ska ge ut nästa år, presenterar utgivningen för bokhandlare, bibliotekarier, bloggare, journalister och andra. Funderar på omslag, säljtexter, bokmässeseminarier, releasefester ... Sen att jag också konterar och attesterar massa fakturor, gör långa exceldokument som jag inte förstår mig på, tvingas refusera manus och ta emot telefonsamtal från folk som tycker att det är en mänsklig rättighet att bli utgiven, behöver vi inte prata om här och nu.

När man läser manus kan man hamna på en sida som ser ut såhär. (Sidan 218 om nån undrar.) Efter lite mejlande med författaren (vi har egentligen inte ens pratat om texten) kom vi fram till att jo, vi stryker "eventuellt" och låter det bli mer sex.
Och så kan man läsa intressanta blogginlägg också, och få reda på saker man inte alls visste om sin författare. Kolla särskilt in skissboken, man blir ju grön av avund!

Inga kommentarer: