tisdag, februari 01, 2011

Bring it on!

Jag är så redo för den här dagen. Med ny mascara*, dagen till ära. Och eftersom det är 1 februari är också #sockerfrittjanuari till ända. I eftermiddag blir det årets semla!

*Kan tyckas som vadå, hur svårt kan det vara? Men det är trixigare än man tror, sånt där. Hittade min bästa nånsin i NY i somras. Köpte på mig ett litet lager. Men lagret tog slut, gick till stora varuhuset för att köpa ny, och fick lilla chocken: 400 spänn (kostade den inte i NY). Sen dess: Jakten på en värdig ersättare. Kan vara så att den är funnen nu. För 115 spänn.

14 kommentarer:

emma sa...

jag har aldrig fattat mascara. jag kan inte. på andra verkar det alltid bli bra ! -men jag citerar alltid min mormor när jag själv fått på lite mascara: "jag ser ut som ett fnask!" (så sa hon en gång när hon gett sej på att färga ögonbryna! vi barnbarn höll på att kissa ner oss av skratt.)
men nu förstår jag liksom hennes... känsla, fast översatt till mascara. vad F*N är hemligheten??? jag kan bara inte bära opp'et! måste man köpa en för 400 pezetas för å bli belåten?

Cecilia sa...

Det är nog som med så mycket annat, först fattar man inte vitsen, sen kan man inte vara utan. Finns många olika sorter, om man är ovan (och inte vill ha fnaskkänslan) börjar man med en lite försiktigare variant (inte så mkt på borsten liksom), sen när man vant sig kan man gå över till tyngre grejer ... Tror säkert att du kan bära upp det, du får experimentera lite. Och det finns bra, försiktiga sorter som inte kostar massa dollars.
Vänliga hälsningar hon som både färgar ögonbryn OCH använder mascara mest varje dag (fnaskkänslan försvann för många år sen ...)

cina sa...

Tips till Emma: Det kan också vara bra att jobba med en inte så markant färg (typ brun) om man är lite ljus. Minskar fnasklikheten med rätt många procent. "Mascara behöver inte alltid vara svart", för att citera min mamma, som under 80-talet (och även nu för tiden, om än bara vid festliga tillfällen) använde stora mängder turkosblå mascara.

Miss Upsey Daisy sa...

Jag åt en oh så liten tårtbit nyss. Men den var så liten att man med nöd och näppe såg den så jag räknar den som noll.

Cecilia sa...

Enligt sminkproffsen ska man ha brun om man vill vara försiktigare, och blå om man vill att ögonvitan ska se vitare ut ...

Och vad gäller semlan: Blev ingen. En toscabrownie räckte. Sen tog jag en leverpastejmacka. Det där med socker var inte alls så roligt som jag mindes det.

emma - igen sa...

man tackar för sminktipsen från alla håll å kanter (haha, ja den blåa ja...skulle aldrig våga! det vågar bara modiga ladies.)
har en brun, kanebo. men, nu har jag en fråga till: HUR får man "mindre på borsten", då måste man ju ..tvätta den? kan ej skrapa av dessa kopiösa mängder som medföljer varje smink-omgång. *rudis*
får typ ta en hel mascara-helg tror jag. öva öva öva.

Cecilia sa...

Finns sorter där inte så mycket följer med borsten. T ex Clinique Lash Power. Du kan också prova att dra av lite längs kanten på "burken". Du kan också ha en liten borste (sån dubbel, med kam på ena sidan och borste på andra) för att ta bort överflödet. Våga prova!

cina sa...

Och om man inte får ont i hjärtat av att slösa med mascara kan man till och med torka av borsten på en bit toapapper innan man målar. Mkt effektivt. En mascarahelg låter givande, jag skulle behöva en helg när jag tränar på att få på lösögonfransarna rätt ...

Kris sa...

Hurra för mascaratips! Har aldrig fått till den riktiga snitsen. (kanske bara saknar förutsättningarna) och efter nåt år med kli och röda ögon är det grundkursen som gäller. Och färga ögonbrynen alltså? Ser bara framför mig min mammas arga svarta streck när hon varit hos Gun Kosmetolog.

Cecilia sa...

K: Finns ju så många mascaror att välja på, men jag har hyfsad koll och kan assistera om du vill. Isadora och Clinique är bra för kli-ögon. Och ögonbrynen - man ska INTE färga svart, bara brunt. Det visste nog inte Gun.

Anonym sa...

Mascaror är alltid som bäst när de nästan är slut, så håll ut!

Sara sa...

Exqueeze me ... Skulle man möjligtvis kunna få namnet på både Dyrgripen och Ersättaren? Pretty please.

Cecilia sa...

Dyrgripen: Bare Escentuals Flawless Definition. Ersättaren: Isadora Build Up Extra Volume. Tilläggas ska kanske att jag inte är så rädd för mycket mascara ...

Sara sa...

Tack för tipsen!