tisdag, februari 12, 2013

Istället för att äta lunch ...

1. Hur gammal är du?
42.
2. Hur gammal känner du dig?
29.
3. Vad har du gjort i dag? 
Varit hos doktorn, gått till jobbet, svarat på några mejl, skickat omslag till en författare, fikat, spånat titel.
4. Vilken film såg du senast?
På bio: Searching for Sugarman.
5. Vem ringde du senast? 
Pappa.
6. Är du besatt av någonting?
Att inte gå på A-brunnar.
7. Är du rädd för blod?
Nej.
8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu?
Vid mitt skrivbord fem trappor upp i Norstedtshuset på Riddarholmen i Stockholm. Skitfin utsikt.



9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige?
Per Albin Hansson, Olof Palme, Ingvar Carlsson, Göran Persson, Carl Bildt.
10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga?
Nej.
11. Vilken färg är dominerande i din garderob?
 Svart.
12. När vaknade du i dag?
 Kvart i sju.
13. Vilken är din favorithögtid? Alla då man får vara ledig. 
14. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu? 
Nånstans där det är sol och varmt. Eller i NYC.
15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till?
Vet inte. Borås kändes ju inte så spexigt kanske.
16. Hur vill du tillbringa din pension?
Utan väckarklocka, med någon jag gillar, och göra bra saker för andra.
17. Vad lyssnar du på just nu?
Sommarvin.
18. Har du någon gång brutit ett ben? 
Nej.
19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl?  
Te, mjölk (till teet), äpplen, Falu rågrut, gurka.
20. Vem är din favoritkändis?
Vet inte riktigt.
21. Vad är du på för humör just nu?
Ganska bra.
22. Vilka världsdelar har du varit i?
Nästan inga: Europa, USA.
23. Snarkar du? 
Nej.
24. Vilka yrken har du provat på?
Jobbat i klädaffär, på kontor med spedition, redaktionsass på facklig tidning, redaktör, förläggare.
25. Hur går du helst klädd?
I nån klänning, gissningsvis svart eller grå eller blå. Tur att jag är en så spexig person så det liksom uppväger.
26. Vilket stjärntecken är du född i?
Vågen.
27. Vilket är ditt favoritgodis?
Salt och choklad. Gärna i kombo.
28. Vad sa du senast?
Vi ses.
29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan?
Latin.
30. Vad har du på dig just nu?
Stickad klänning från COS. Skor från Vagabond. Strumpbyxor från Åhléns.
31. Vilken är din favoritaffär?
Stadsmissionen på Nytorget och COS.
33. Vad har du i dina fickor?
Så lite som möjligt.
34. Vad köpte du senast?
En frukostmacka och en ask physalis.
35. Hur många gånger har du flyttat?
Kanske sex.
36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med?
Om inte människor räknas som saker: En jättetjock bok, en flaska vatten, en kniv.
37. Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Förut morgon. Nu varken eller, tror jag. Pigg några timmar mitt på dagen.
38. Senaste filmen du såg på bio?
Sugarman.
39. Har du blivit sydd någon gång?
Ja. Senast halv nio i morse. Då på benet och magen.
40. Har du någon gång badat naken utomhus?
Många gånger.
41. Vad åt du till frukost?
Ett ägg hemma. Några timmar senare en macka.
42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?
Bodde i Årsta och Gröndal, var ihop, jobbade som redaktör på Tiden, var lite mer sorglös, hade en mamma, åkte på skitlång motorcykelsemester den sommaren.
43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning?
Nej.
45. Var lägger du din mobiltelefon när du sover?
Bredvid sängen. Eller i.
46. Vad var det sista du åt?
Senaste, hoppas jag: Ostmacka.
48. Är du blyg?
Ibland.
49. Vilken var den senaste konserten du var på?
Frida Hyvönen på Södra teatern tror jag.
50. Vad heter du i andra namn?
Elisabeth.
51. Har du varit med om en bilolycka?
Nej.
52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet?
Ja.
53. Vilken är den roligaste träningsformen?
Ingen.
54. Har du några husdjur?
Nej. Lite sugen på en utter ibland.



55. Vill du gifta dig?
Kan jag tänka mig.
56. Var växte dina föräldrar upp?
I Helsingborg och utanför Malmö.
57. Har du någon gång ringt polisen?
Ja.
58. Har du svenskt ursprung?
Konstig fråga, men ja, as far as I know.
59. Har du, eller har haft, något smeknamn?
Cesse, Cilla, Cillen, Cill. Och Mysan, fast det var bara mamma som sa.
60. Vilka är dina största svagheter?
Massor: Rastlös, otålig, kort stubin, blir alldeles för lätt tokig på dumma människor ... Så är jag också svag för pennor, vin, snygga händer, god mat och Mauro Scocco.

6 kommentarer:

EMELI sa...

Vad skönt att läsa du känner dig under trettio trots 30+. Gör jag med och skäms ibland men jag vet inte riktigt vad det är jag skäms över. För att man har förutfattade meningar om livet efter 30 och vad som passar sig kanske.

Cecilia sa...

Mycket är ju sig väldigt likt oavsett vilken ålder man är i. De yttre omständigheterna förändras förstås, men inuti vet jag inte om så mycket sker. Lyssnade just klart på Värvet med Bodil Malmsten, och hon sa att även om hon är 69 så känner hon sig likadan som när hon var 17-18, fast gladare. Jag tycker nog att jag är ungefär som jag var för tjugo år sen. Lite klokare kanske, lite allvarligare, men på det stora hela samma.

cina sa...

Borås!
Och jag vill nog hävda att jag kallat dig Mysan flertalet gånger... Fast mest Cillen förstås.
Var får du alla frågor ifrån?

Cecilia sa...

Borås! Kanske taskigt? Jag hade ju trevligt när jag var där, men det berodde ju på dig, inte på stan.
Har inget minne av att nån annan nånsin kallat mig Mysan, men det får man gärna göra. Om man känner mig ...
Frågorna kommer från internets, inget jag skulle komma på av mig själv.

Katarina sa...

Vad kul att läsa.

Och jag får inte eller gå på A-brunnar. Jag kommer inte ihåg vem som bestämde att jag inte fick det. Kungen?

Och Mauro Scocco.... mmmmmmmm, säger jag bara.

Cecilia sa...

Konstigt det där med brunnarna, har undvikit dem sen typ mellanstadiet. Bara för att. Om man inte har så många andra hangups känns det ju ändå rätt ok.